ايجاد دهكده صنايع دستي در آبيدر سنندج
نوشته شده توسط : سوران زندی
معاون عمراني استانداري كردستان خبر داد:
ايجاد دهكده صنايع دستي در آبيدر سنندج

خبرگزاري کرد نیوز: معاون عمراني استانداري كردستان، از ايجاد دهكده صنايع دستي در كوه آبيدر سنندج در راستاي آموزش و به نمايش گذاشتن صنايع دستي هنرمندان كردستاني خبر داد.


 

به گزارش خبرگزاري کرد نیوز از سنندج اردوان نوسودي چهارشنبه ‌شب در مراسم گراميداشت روز جهاني صنايع دستي در محل خانه كرد سنندج، با اشاره به قدمت ديرينه و كهن صنايع دستي كه به عصر حجر برمي‌گردد، اظهار داشت: بر اساس طرح‌هاي ارائه شده از سوي مشاوران ميراث فرهنگي استان قرار است كه در بخش‌هايي از آبيدر دهكده صنايع دستي را براي برخي از رشته‌ها در راستاي آموزش و ترويج اين رشته‌ها و نيز به نمايش گذاشتن آثار هنرمندان ايجاد كنيم.
به گفته وي صنايع دستي در ايران با قدمت 7 هزار ساله آميخته‌اي از اعتقادات و باورهاي عميق ما است و صنايع دستي كردستان نيز بخشي از فرهنگ مردم استان است كه بر اساس نياز و خلاقيت در طي زمان شكل گرفته است.
وي تنوع و فراواني رشته‌هاي صنايع دستي را يكي از مشكلات فراروي آن خواند و گفت: توليد 400 رشته صنايع دستي مشكلاتي را در زمينه شناسايي صحيح، اصولي و معرفي درست اين رشته‌ها به وجود آورده است.
نوسودي افزود: اگر تعدادي از اين رشته‌ها را انتخاب كنيم و تلاش‌ و كوشش ما هم در راستاي معرفي همان رشته‌ها صورت مي‌گرفت شايد در معرفي به بازار جهاني موفق‌تر بوديم.
معاون عمراني استانداري كردستان با اشاره به درآمدزايي بخش صنايع دستي بسياري از كشورها از طريق ايجاد دهكده‌هاي صنايع دستي،عنوان داشت: امروزه بسياري از كشورها خودكفايي اقتصادي خود را مديون صنايع و هنرهاي دستي خود مي‌دانند كه يك نمونه از آن كشور تايلند است كه با ارائه چند رشته از صنايع دستي به شكل دهكده توليدي به خودكفايي اقتصادي رسيده است.
به گفته نوسودي با توجه به ظرفيت‌هاي موجود استان و غني بودن هنر اين منطقه مي‌توان با ايجاد دهكده‌هاي توليدي صنايع دستي در راستاي اشتغال‌زايي و رشد استان قدم‌هاي مثبتي برداشت.
نوسودي به محله قديمي سرتپوله سنندج اشاره كرد كه با مساحت 13.5 هكتار ظرفيت تبديل شدن به دهكده توليدي صنايع دستي را دارد و افزود: اقدامات اوليه به منظور ايجاد دهكده توليدي صنايع دستي در اين محله صورت گرفته است.
در مراسم گراميداشت روز جهاني صنايع دستي تمبر اختصاصي صنايع دستي استان براي نخستين بار رونمايي شد و از هنرمندان صنايع دستي تجليل استان تجليل به عمل آمد.
 




:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 خرداد 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: